pondelok 12. októbra 2009

Predstavenie sa

Cieľom tohoto príspevku je predstaviť sa mojim kolegom učiteľom, účastníkom inovačného vzdelávania "Ďalšie vzdelávanie učiteľov ZŠ a SŠ v predmete informatika", uviesť dôvody, ktoré ma motivovali zapojiť sa do inovačného vzdelávania a zmieniť sa v krátkosti aj o mojich očakávaniach.

Od ukončenia môjho VŠ štúdia v roku 1988 učím na Strednej zdravotníckej škole v Prešove matematiku a informatiku. Som odborným garantom a koordinátorom viacerých celoštátnych a medzinárodných projektov so zameraním na využívanie digitálnych technológií v poznávacom procese žiakov, do ktorých je škola zapojená. Riadim, koordinujem, usmerňujem prácu svojich kolegov, pomáham im riešiť problémy súvisiace so začleňovaním IKT do edukačného procesu, organizujem pre nich rôzne školenia, ktoré lektorujem. Teší ma, že naše projekty sú hodnotené ako projekty plné dynamiky, tvorivosti, s dobrým manažmentom a interkurikulárnou náplňou.

Keďže informatika je dynamická a veľmi rýchlo sa meniaca oblasť a ja by som ju rada vyučovala kvalitne, zaujímavo, v súlade s jej moderným poslaním a obsahom, bez váhania som sa prihlásila na spomínané inovačné štúdium. Ďalším motivujúcim faktorom bola skutočnosť, že sa plánujem naďalej zapájať so svojimi študentami do rozvojových, inovačných edukačných programov podporujúcich kooperatívne, problémové, projektové, heuristické, tvorivo-humánne vyučovanie, viesť ich k tomu, aby sa učili efektívne čítať, písať, komunikovať a myslieť, aby robili vlastné skúmania a vyvodzovali vlastné závery. V úzkej spolupráci so svojimi ďalšími kolegami sa mienim naďalej podieľať na uplatňovaní medzipredmetových vzťahov, realizovať viaceré projektové aktivity, zverejňovať výsledky práce v odborných časopisoch, podieľať sa na tvorbe študijných materiálov, prispievať k rozvoju poznania, čo si vyžaduje neustále ďalšie vzdelávanie sa, zdokonaľovanie sa, odborný rast.

Najväčšou motiváciou je teda pre mňa to, že by som rada disponovala vynikajúcimi, fundovanými odbornými vedomosťami a spoľahlivo zvládala nové situácie, ktoré v informačnom veku v našej spoločnosti vznikajú, aktívne sa podieľala na modernej pedagogickej činnosti a mohla sa zároveň podeliť so svojimi vedomosťami, zručnosťami a skúsenosťami s ďalšími kolegami.

Od inovačného vzdelávania očakávam, že jednak získam nové vedomosti, zručnosti, skúsenosti, inšpirácie z oblasti metodiky výučby informatiky, nových foriem organizovania poznávacieho procesu, motivovania a hodnotenia žiakov, nových trendov v oblasti digitálnych technológií, ich spoločenských aspektov, nové poznatky z oblasti slobodného a otvoreného softvéru, jednak si budem môcť vymeniť s ostatnými svoje skúsenosti, postrehy, zážitky z edukačného procesu. Očakávam tiež, že si rozšírim a prehĺbim svoje programátorské vedomosti a zručnosti, oboznámim sa s modernými programovacími jazykmi, ktoré rozvíjajú tvorivosť, algoritmické myslenie a schopnosť riešiť problémy.

Som zástancom moderných, inovatívnych prístupov vo vzdelávaní. Mojím zámerom je uplatňovanie efektívneho projektovania vyučovacích stratégií a programov, ktoré by rozvíjali vyššie poznávacie funkcie študentov, predovšetkým ich hodnotiace a tvorivé myslenie. Výskum, ktorý som v rámci svojho doktorandského štúdia realizovala pod láskavým odborným vedením najvýznamnejšej osobnosti súčasnej pedagogickej a pedagogicko-psychologickej vedy na Slovensku, prof. PhDr. Mirona Zelinu, DrSc., priniesol dôležité poznanie, že projektové vyučovanie ako alternatívna pedagogická koncepcia predstavuje jednu z ciest inovácií procesuálnej stránky edukácie. Výskum potvrdil, že projektové vyučovanie obsahuje dostatok účinných, rozvíjajúcich prvkov, ktoré prekonávajú tradičný spôsob vyučovania. Vplyvom projektového vyučovania sa zvyšuje počet podnetov na rozvoj aktivity, motivácie, vyšších poznávacích funkcií a kooperácie žiakov. Z uvedeného dôvodu preferujem projektový spôsob vyučovania.

Byť úspešne inteligentný znamená vedieť myslieť v troch rôznych úrovniach: analytickej, tvorivej a praktickej. Chcem pomáhať študentom rozvíjať ich úspešnú inteligenciu. Verím, že práve vedomosti a zručnosti získané v rámci projektu "Ďalšie vzdelávanie učiteľov ZŠ a SŠ v predmete informatika" mi pritom budú veľmi nápomocné a že ich zúročím vo svojom ďalšom pedagogickom pôsobení.

4 komentáre:

  1. Erika, ďakujem za krásne a poučné príspevky. Obdivujem, kde berieš toľko času a elánu. Dúfam, že budem Tvojím častejším čitateľom. Ema

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ospravedlňujem sa za tykanie, ale išlo mi to tak od srdca. Ema

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Milá Ema, za tykanie sa nie je potrebné ospravedlňovať, je to v pohode. Mne to vôbec neprekáža, ba naopak vítam, ak kolegovia uprednostňujú tykanie pred vykaním, takže ak to nevadí ani Vám, navrhujem, aby sme ostali pri tykaní :-)

    Ďakujem za uznanie kvality mojich príspevkov. Snažím sa pri písaní, aby mali príspevky nejaký zmysel. Rada robím praktické, užitočné veci, z ktorých je nejaký osoh. Elánu mám zatiaľ na rozdávanie :-), čerpám ho aj pri čítaní príspevkov iných kolegov, s tým časom je to však oveľa horšie :-( Ako hovorí pán profesor Zelina, malo by to byť rozdelené - pre lenivcov by deň mohol mať len 10 hodín, pre iných 24 a pre workoholikov aspoň 48 hodín :-)

    Prajem príjemný zvyšok týždňa a úspešný priebeh nášho inovačného ĎVUI.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vypracujte esej v rozsahu 2 – 4 strany v ktorej rozoberiete túto problematiku:

    * v ktorej oblasti školskej informatiky som najlepší (najlepšia)
    * prečo si myslím, že som v danej oblasti najlepší (najlepšia)
    * čo ovplyvnilo, že sa cítim najlepší (najlepšia) práve v tejto oblasti

    OdpovedaťOdstrániť