pondelok 26. októbra 2009

Kvalitná spätná väzba

Pred mnohými rokmi učiteľka Janka hodnotila svojich žiakov iba prostredníctvom známok. Príspevok Vám prezradí, aký nástroj hodnotenia začala používať po absolvovaní Letného tábora pre inovatívnych učiteľov a ako jej používanie tohoto nástroja pomohlo pri napĺňaní motivačnej a osobnostne-vývojovej funkcii hodnotenia :-)

Pred pár rokmi učiteľka Janka, ktorá začala na vyučovaní používať moderné IKT a zapájala svojich žiakov do realizácie medzinárodných teleprojektov, zadala svojim žiakom nasledujúcu úlohu: "Vytvorte pomocou textového procesora básničku, ktorá sa bude týkať digitálnej gramotnosti a bude pozostávať zo 4 veršov".

Katka vytvorila nasledujúcu básničku:
Blogovanie zvládam hravo,
keď tvorím blog, tak sa cítim skvelo,

perexy už mám v malíčku,

zaslúžim si dnes jedničku.
Učiteľka Janka ohodnotila Katkinu básničku takto: "Katka, si šikovná, Tvoja básnička je veľmi pekná, vydarila sa Ti, ale tie slabiky nie sú celkom v poriadku, nemáš ich dobre."

Zamyslite sa nad odpoveďami na nasledujúce otázky:
  1. Bolo hodnotenie pani učiteľky pre Katku postačujúce?
  2. Bolo hodnotenie pre Katku motivujúce?
  3. Nabádalo hodnotenie Katku k tomu, aby svoju básničku opravila (vylepšila, zdokonalila)?
  4. Bolo hodnotenie pre Katku zrozumiteľné? Pochopila Katka, čo myslela pani učiteľka, keď vyslovila tvrdenie, že slabiky nie sú celkom v poriadku?
  5. Boli Katke známe kritéria, podľa ktorých pani učiteľka básničku posudzovala (vyhodnocovala)?
O pár rokov neskôr, potom, čo pani učiteľka Janka absolvovala Letný tábor pre inovatívnych učiteľov, zadala svojim žiakom rovnakú úlohu. Žiaci však dostali aj sadu kritérií, podľa ktorých sa bude básnička vyhodnocovať:
1. kritérium: Rýmovanie veršov
2. kritérium: Počet slabík vo veršoch (rytmus)
  • Úroveň A - výborná básnička: dva a dva verše sa spolu rýmujú (podľa zvoleného druhu rýmu - striedavý alebo združený); verše, ktoré sa spolu rýmujú, majú rovnaký počet slabík,
  • Úroveň B - dobrá, prijateľná básnička: dva a dva verše sa spolu rýmujú (podľa zvoleného druhu rýmu - striedavý alebo združený); rovnaký počet slabík je dodržaný aspoň v dvoch veršoch,
  • Úroveň C - slabá, neprijateľná básnička: rýmujú sa iba dva zo štyroch veršov, nie je použitý striedavý alebo združený rým; vo veršoch sa vyskytuje rôzny počet slabík.
Učiteľka Janka by už dnes Katkinu básničku hodnotila popisným jazykom, ktorý by Katke poskytol kvalitnú spätnú väzbu:
"Katka, vytvorila si básničku, z ktorej poznám, že blogovanie patrí ku Tvojim obľúbeným činnostiam a veľmi Ťa baví. Máš určite radosť z toho, že sa Ti v nej podarilo použiť združený rým a na konci veršov si použila také slová, ktoré pri čítaní príjemne znejú a pôsobia lahodne. Keď sa ale pozerám na počet slabík vo veršoch, tak vidím, že v druhom verši je slabík akosi priveľa. Myslíš si, že by sa s tým dalo niečo urobiť?"

Príklad názorne poukazuje na to, že Katka by si vďaka porovnaniu svojej práce so zadanými kritériami mohla uvedomiť, kde urobila chybu a mohla by ju opraviť ešte skôr, než bude definitívne ohodnotená. Týmto postupom je žiakovi umožnené opraviť si dielčiu chybu, čím sa mu vytvára šanca k vlastnému aktívnemu a zodpovednému postoju ku zlepšovaniu kvality svojej práce!

Na záver ponúkame príklady básničiek na ilustráciu jednotlivých úrovní zvládnutia:
Úroveň A:
Blogovanie zvládam hravo,
pri tvorbe sa cítim skvelo,

perexy už mám v malíčku,

zaslúžim si dnes jedničku.

Úroveň B:
Blogovanie zvládam hravo,
keď tvorím blog, tak sa cítim skvelo,
perexy už mám v malíčku,
zaslúžim si dnes jedničku.

Úroveň C:
Blogovanie zvládam hravo,
keď tvorím blog, tak sa cítim skvelo,

perexy už mám v malíčku,

dneska si už teda zaslúžim jedničku.

Tento blog bol spracovaný na základe štúdia nasledujúcej publikácie:
Košťálová H., Miková Š., Stang J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha : Portál, 2008
Vrelo ju všetkým odporúčam :-)

Dnešný blog končím dvoma myšlienkami na tento týždeň. Majme neustále na pamäti, že:
  1. Každý spoločenský systém, aj každý jednotlivec, ktorý trestá neúspech, odradzuje ľudí, ktorým sa niečo nepodarilo, od nových pokusov.
  2. Ľudské chyby sú vstupnými bránami objavov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára