pondelok 19. októbra 2009

Programovanie 1 - Imagine Logo

Cieľom tohoto príspevku je podeliť sa o prvé dojmy z predmetu Programovanie 1 a stručne priblížiť prednosti Loga vzhľadom na jeho detského používateľa.

Zatiaľ posledným predmetom, ktorý som mala možnosť absolvovať v rámci inovačného vzdelávania ĎVUI v piatok 9. októbra 2009, bolo Programovanie 1. Predmet sa venuje programovaniu v programovacom jazyku Logo, využíva prostredie Imagine. Doposiaľ som v tomto programovacom jazyku neprogramovala, preto bolo všetko pre mňa úplne nové. Logo si ma však získalo hneď od prvej chvíle. Zrejme sa kdesi v mojom vnútri ozvalo čosi „detské“, túžiace po experimentovaní, tvorení, hravosti, učiace sa objavovaním a skúmaním. Detský programovací jazyk Logo vznikol ako nástroj na učenie a učenie sa. Patrí medzi najsilnejšie nástroje konštruktivizmu a konštrukcionizmu. Jeho základnou myšlienkou je: Učme deti pristupovať k neznámemu objaviteľsky.

Základom Loga je svet korytnačky, ktorú dieťa riadi jednoduchými príkazmi. Logo umožňuje dieťaťu aj s veľmi malými podmnožinami jazyka stavať rôzne „stavbičky“, ktoré sú deťom blízke a pôsobia na ne veľmi motivujúco. Kreslenie hviezdičiek, domčekov, ulíc, rozsypávanie kvetov náhodných farieb po stránke je pre deti veľmi zábavné. Programovanie v Logu cibrí u detí algoritmické a kreatívne myslenie, rozvíja ich predstavivosť, bystrí pozornosť, kultivuje ich programátorské zručnosti. Kreslenie semafórov, snehuliakov, lienok, dopravných značiek a iných obrázkov rozvíja ich fantáziu. Deti sa pri vytváraní jednoduchých projektov, medzi ktoré patria napr. rôzne skladačky, či stavebnice, živé obrazy, či zjednodušené verzie niektorých hier s postavičkami pohybujúcimi sa po hracej ploche, prípadne reagujúcimi na zrážku s iným objektom, učia rozdeľovať problémy na menšie podproblémy, čím sa u nich zdokonaľujú veľmi dôležité a pre život nevyhnutné schopnosti riešenia problémov.

V našom piatkovom štvorhodinovom bloku sme sa oboznámili s prostredím Imagine, so základnými príkazmi programovacieho jazyka Logo ako aj s možnosťami a nástrojmi, ktoré poskytuje pre vývoj jednoduchých projektov. Potešilo ma, že po dvoch hodinách som dokázala kresliť pomocou korytnačky jednoduché príkazy z čiar a bodov, zmazať stránku, meniť farbu a hrúbku pera korytnačky, využívať pomôcky na zadávanie parametrov na niektoré príkazy, vytvárať vlastné tlačidlá a vytvoriť jednoduchý projekt, kresliť nesúvislé obrázky, používať príkaz opakuj na kreslenie zložitejších obrázkov, pri ktorých sa opakuje rovnaká postupnosť príkazov, používať náhodné vstupy, kresliť nielen obrysy, ale aj vyplnené obrázky.

Po ďalších dvoch hodinách usilovného tréningu :-) pod vedením skvelých lektorov som už vedela definovať nielen príkaz bez parametrov, ale aj s parametrami, skladať príkazy do zložitejších stavebníc, vytvárať a používať posúvače a textové objekty pri vývoji projektov a tiež sprístupniť projekty vytvorené v Imagine na webe, z čoho som mala obrovskú radosť!

Pozrite si niekoľko ukážok mojich začiatočníckych projektov:

2 komentáre:

  1. Aj pre mna bola korytnacka novinka a kedze ucim na skole, kde sa neprogramuje, musela som oprasit svoje algoritmicke vedomosti este z vysokoskolskych cias. Bola som rada, ze mi to islo a tesila som sa z obrazkov ako male dieta. Ale bohuzial ucim na strednej skole, na ktoru prichadzaju slabsi ziaci zo ZS, takze vyuzitie na hodinach inf vidim len v niekolkych prikazoch, mozno cykloch, ale tym by to asi koncilo. Skoda.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi pekne spracovaný príspevok o Imagine. Myslím, že je to program, ktorý je vynikajúci na získanie základných zručností pri programovaní a rozvoji algoritmického myslenia žiakov.

    OdpovedaťOdstrániť