štvrtok 22. októbra 2009

Vyhľadávanie

Cieľom môjho 5. príspevku je poskytnúť v krátkosti informácie o tom, ako som postupovala pri riešení jednotlivých úloh a čo som sa pritom naučila.

Hneď z úvodných riadkov študijného materiálu som sa dozvedela zopár zaujímavých skutočností. Patria medzi ne nasledujúce fakty:
  • ľudia pri vyhľadávaní zvyčajne kladú jednoduché otázky,
  • 20 % otázok obsahuje iba jedno slovo,
  • ďalších 50 % otázok sa skladá z dvoch až troch slov,
  • 95 % ľudí nikdy nepoužije zložitejšie formy vyhľadávania.
Pri riešení jednotlivých úloh som postupovala podľa návodu, nachádzajúceho sa v študijnom materiáli "Vyhľadávanie". V prvej úlohe som si vyskúšala syntax vyhľadávania z tabuľky na vlastných príkladoch a pozrela som si počty nájdených stránok. Naučila som sa používať najzákladnejšie typy logických výrazov, z prehľadnej tabuľky som si osvojila ich význam (interpretáciu). Niektoré som už poznala, s niektorými som sa stretla po prvýkrát, napr., že ~ hľadá všetky synonymá. Pri štúdiu tejto časti som si spomenula na metódu interaktívneho znakového systému - používanie rôznych znakov, ktorými študent zaznamenáva, kde sa dozvedel novú informáciu, kde text potvrdil informáciu, ktorú už poznal, kde informácia nie je v súlade s jeho poznaním, kde ho informácia zmiatla, alebo kde by sa chcel o nej dozvedieť viac, diskutovať o nej.

V ďalšej časti študijného materiálu som sa oboznamovala s používaním špeciálnej syntaxe pri vyhľadávaní. Druhú úlohu: "Vyskúšajte si obmedzenia z predchádzajúcej tabuľky na vlastných príkladoch a porovnajte si rovnaké vyhľadávania bez obmedzení a s obmedzeniami" som zvládla hravo. Bola to ľahká, ale zaujímavá úloha. Zapamätať si zoznam 11 najznámejších špeciálnych obmedzení nie je problém.

Rozšírené hľadanie používam bežne, takže vyriešenie tretej úlohy: "Vyskúšajte si predchádzajúce úlohy za pomoci formuláru pre Rozšírené hľadanie" mi zabralo najmenej času. Výhodou používania rozšíreného hľadania je to, že nám umožňuje detailne špecifikovať, čo chceme hľadať, s akými ďalšími kritériami, bez toho, aby sme museli ovládať špeciálnu syntax.

Tlačidlo "Skúsim šťastie" som doposiaľ nepoužívala. V štvrtej úlohe som si ho vyskúšala pri hľadaní: John von Neumann, dialýza, počasie. Zistila som, ktoré stránky boli nyjvyššie vyhodnotené.

V poslednej, piatej úlohe som si najskôr vyskúšala kalkulačku - fungovala presne, rýchlo, spoľahlivo :-), potom som si nechala preložiť text jedného môjho blogu zo slovenčiny do angličtiny a naspäť, pričom som si uvedomovala, že spoliehať sa na gramatickú správnosť prekladu by bolo utópiou. Nasledovalo využitie aplikácie Google maps. Našla som si trasu autom z môjho bydliska na pracovisko (do školy). Trasa meria 4,2 km a auto ju zvládne za 8 minút, pokiaľ nie je dopravná zápcha :-) Napokon som si pozrela príklady používania nástroja Google Insights for Search - http://www.google.com/support/insights//bin/answer.py?hl=sk&answer=96693 a vyskúšala som si ich, aby som sa spomínaný nástroj naučila používať. S potešením konštatujem, že všetky úlohy som úspešne zvládla :-)

1 komentár:

  1. Ďakujem Erika za zhrnutie toho, čo bolo na programovaní1, super spracované, pretože som vtedy chýbala. Keby mal deň 48 hodín, tak by som všetko toto, čo po nás v ĎVUI chcú (+ ďalších x vecí doma i v práci) uričte stihala.

    Martina Rosičová

    OdpovedaťOdstrániť