Od 1.11.2009 vstúpil do účinnosti zákon č. 317/2009 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o jeden z pilierov súčasnej reformy školstva, ktorý má ambíciu zásadným spôsobom posunúť kvalitu vzdelávania na našich školách, ale aj zlepšiť kvalitu postavenia učiteľov na Slovensku. Vysoko oceňujem, že zákon utvára legislatívne podmienky na zásadné zmeny v systéme odmeňovania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v nadväznosti na kontinuálne vzdelávanie týchto skupín zamestnancov. Vítam, že odmeňovanie sa bude odvíjať od dosiahnutého stupňa vzdelania a dosiahnutého kariérového stupňa, avšak niektoré doposiaľ zverejnené informácie, týkajúce sa priznávania kreditov za vzdelávanie, sú pre mňa nejasné.
Tabuľka priznávania kreditov za kontinuálne vzdelávanie, uverejnená v Učiteľských novinách 45. - 46. týžňa, o.i. uvádza, že za inovačné vzdelávanie, v trvaní 60 až 110 hodín sa bude priznávať 12-22 kreditov a za špecializačné, v trvaní 100 až 160 hodín sa bude priznávať 20-24 kreditov. Toto prideľovanie kreditov sa mi zdá byť nespravodlivé, keďže za 110 hodín získa absolvent vzdelávania 22 kreditov a za 160 hodín 24 kreditov, čiže za 50 hodín navyše oproti predchádzajúcemu druhu vzdelávania získa naviac iba 2 kredity. Podľa mňa je to "divná" matematika, ktorej nerozumiem. Nechápem, prečo MŠ SR nerozhodlo o priamoúmernom prideľovaní kreditov, tzn., že za každých 10 hodín by sa pridelili napr. 3 kredity. Nemyslím si, že by špecializačné vzdelávanie bolo náročnejšie ako inovačné. Ak áno, podľa akých kritérií sa bude posudzovať náročnosť vzdelávania?
Ďalej mi nie je jasné, prečo sa musia získavať kredity na udržanie II. atestácie, ale nemusia sa získavať na udržanie I. atestácie. Tiež mi nie je jasné, prečo sa nebudú priznávať kredity za absolvovanie akreditovaných vzdelávaní posledných 5 rokov. Veľmi výstižne vyjadril neopodstatnenosť tohoto rozhodnutia kolega Lolo Mačor zo ZŠ R. Dilonga v Trstenej vo svojom blogu.
Očakávam, že tvorcovia kreditového systému tieto nejasnosti ozrejmia, že poskytnú ďalšie doplňujúce, vysvetľujúce informácie.
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára