pondelok 23. novembra 2009

Učiť inovatívne

Minulý týždeň som si položila kardinálnu otázku: „Bolo by dobré začleniť v budúcom šk. roku do nášho Školského vzdelávacieho programu aj programovanie vo vývojom prostredí Lazarus?“ Dospela som k záveru, že by to určite bolo dobré, preto som sa začala zaoberať problémom, kde, kedy, ako na to vyčleniť vyučovací priestor (čas potrebný na realizáciu). Inšpirovaná úlohami docentky Andrejkovej z matematiky, napadlo ma, že by to na našej škole bolo možné uskutočniť v rámci predmetu matematika, v 3. ročníku. Veď prečo by sa naši žiaci nemohli na matematike učiť vytvárať programy, pomocou ktorých by mohli napríklad v rámci tématického celku Stereometria riešiť úlohy zamerané na výpočet povrchov a objemov geometrických telies? Prečo by som poznatky získané v rámci ĎVUI nemohla uplatňovať aj v predmete matematika? Bolo by pre našich žiakov zaujímavejšie a hlavne užitočnejšie, ak by sa napríklad namiesto mechanického osvojovania si Herónovho vzorca učili, ako treba postupovať, ak potrebujeme vypočítať obsah trojuholníka, keď poznáme dĺžky všetkých troch strán, ale nepoznáme, popr. nepamätáme si vzorec?

Na svojom blogovom portáli začnem postupne vytvárať materiály, ktoré by som v budúcom šk. roku mohla na hodinách matematiky používať. Budem rada, ak sa k nim vyjadríte a pridáte svoj komentár.

Nasledujúce lekcie budú predstavovať dvojhodinové cvičenia z matematiky.

Lekcia č. 1:
Názov témy: Výpočet obsahu trojuholníka pomocou Herónovho vzorca.

Medzipredmetové vzťahy
: Informatika, Slovenský jazyk a literatúra, Dejepis

Rozvíjanie kľúčových kompetencií:

Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti:
  • osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,
  • orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam,
  • ovládať operácie pri práci s počítačom,
  • pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku.
Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti:
  • rozvíjať vlastnú aktivitu, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie,
  • samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu,
  • prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy.
Schopnosti tvorivo riešiť problémy:
  • získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k danému problému,
  • zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú najdôležitejšie,
  • určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte,
  • vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu konečného optimálneho riešenia a dodržiavať ho,
  • poskytovať ľuďom informácie,
  • spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.
Spôsobilosti využívať informačné technológie:
  • ovládať obsluhu základných aplikačných programov,
  • komunikovať elektronickou poštou,
  • evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby sa dali využívať pri práci.
Zadania úloh:
  1. Pošlite mne a ďalším trom spolužiakom mail, v ktorom nás poinformujete o tom, ktoré mená významných matematikov poznáte, ktoré vzorce na výpočet obsahu trojuholníka poznáte a ako by ste určovali obsah trojuholníka, u ktorého by ste poznali dĺžky všetkých troch strán (aký najoptimálnejší postup riešenia by ste zvolili).
  2. Zistite, kto bol Herón, kde a kedy žil, ako vyzeral, čomu sa venoval, čím sa preslávil.
  3. Nájdite prostredníctvom internetu Herónov vzorec a uveďte jeho význam.
  4. Publikujte na svojom blogu článok, v ktorom zhrniete, ako ste pri riešení úloh postupovali a čo ste sa o Herónovi dozvedeli.
Pozn.: Prv ako sa pustíte do práce, naštudujte si nasledujúce učebné materiály:
  • Základná logika vyhľadávania
  • Špeciálna syntax vo vyhľadávaní
  • Rozšírené služby vyhľadávača Google
  • Očakávané vzdelávacie výstupy:
    Žiak sa má oboznámiť so základnou logikou vyhľadávania, má poznať základné techniky vyhľadávania, má vedieť používať rozšírené hľadanie (detailne špecifikovať, čo chce hľadať, s akými ďalšími kritériami); má nájsť na internete Herónov vzorec a uviesť jeho význam, má vedieť zosumarizovať získané informácie a skúsenosti.

    Kritéria hodnotenia:
    Žiak sa oboznámil so základnou logikou vyhľadávania, používal rozšírené hľadanie, našiel Herónov vzorec a uviedol jeho význam, vedel na svojom blogu zosumarizovať získané informácie a skúsenosti.

    Metódy hodnotenia:

    Praktické skúšanie.

    Prostriedky hodnotenia:
    Praktické vyriešenie úloh.

    1 komentár:

    1. Dobry den, klobuk dolu. Precitala som Vase blogy a vyjadrujum Vam obdiv. Hladala som nieco pom ocne k Du. z Lazarusu( som tiez zapojena do DVUI 3.CS). Mame teraz riesit textove subory, priemery ziakov a velke skusenosti s tym nemam. urcite sa castejsie pozriem na to, co zaujimave ste vytvorili. E. Kazimirova

      OdpovedaťOdstrániť