Čo je tým zázračným, fantastickým, unikátnym nástrojom myslenia, účinným prostriedkom tvorivej komunikácie? Je ním myšlienková mapa, ktorá umožňuje graficky štruktúrovať a organizovať myšlienky, pojmy, informácie. Predstavuje najdokonalejší organizačný nástroj nášho mozgu.
Ako pri vytváraní myšlienkovej mapy postupujeme? Tak, že myšlienky, pojmy a informácie o určitej téme (problematike) vizuálne spájame pomocou "ostrovčekov" a spojovacích čiar.
Kedy zaraďujeme tvorbu myšlienkovej mapy do edukačného procesu? V edukačnom procese je vhodné jej použitie pre fázu evokácie, t.j. fázu učenia, v ktorej si žiaci vybavujú, čo už o danej téme, resp. probléme vedia alebo čo si o ňom myslia.
Čo všetko myšlienková mapa umožňuje?
- radikálne zvýšiť výkon mozgu, zvyšovať rýchlosť myslenia
- získať ničím neohraničenú flexibilitu
- plne sa koncentrovať na určitý predmet
- usporiadať informácie do štruktúrovaných skupín, a tak si ich ľahšie zapamätať
- rýchle si usporiadať myšlienky, zoradiť ich do správnej postupnosti, vyzdvihnúť všetky podstatné, kľúčové predstavy a obrazy, ktoré dodávajú nášmu prejavu žiadúcu iskru, inšpirujú našu predstavivosť
- aktivizuje celý mozog
- zbavuje myseľ myšlienkového (mentálneho) neporiadku
- názorne predvádza spojenie medzi dvoma izolovanými informáciami
- jasne zachytáva jednak podrobnosti, jednak celok
- umožňuje združovať alebo naopak oddeľovať jednotlivé predstavy a vzájomne ich porovnávať
- umožňuje plne sa sústrediť na predmet záujmu a prenášať informáciu z krátkodobej pamäti do dlhodobej pamäti
- učí nás lepšie plánovať
- šetrí náš čas
- rozvíja našu schopnosť komunikácie
- rozvíja naše schopnosti kreatívneho myslenia
- rozvíja naše organizačné schopnosti
- pomáha nám zvládať problémy
- pomáha nám viac si zapamätať, ľahšie sa sústrediť
- pomáha nám rýchlejšie, ľahšie, efektívnejšie sa učiť
- pomáha nám vnímať svet ako celok
- schopnosti k učeniu - schopnosť definovať podstatnú, kľúčovú ústrednú myšlienku, uvedomiť si a vyjadriť základné súvislosti medzi pojmami a myšlienkami, schopnosť pojmy alebo myšlienky hierarchicky usporiadať, rozpoznať a oddeliť podstatné, dôležité od menej podstatného, usporiadať informácie a začleniť nové myšlienky do už existujúceho systému vedomostí a poznatkov každého žiaka,
- komunikatívne schopnosti - schopnosť vhodne, prehľadne a logicky sa vyjadriť graficky, schopnosť jasne, zrozumiteľne, výstižne interpretovať myšlienkové pochody,
- sociálne a personálne schopnosti - schopnosť stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok, schopnosť samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, schopnosť orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní, schopnosť presadenia alebo prijatia návrhu jednotlivcov v prospech pracovného kolektívu a kvalitného tímového výsledku,
- schopnosti riešiť problémy - schopnosť určovať najzávažnejšie rysy problému, určovať zhodné a odlišné znaky, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, schopnosť vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia.
- FreeMind (http://www.freemind.sourceforge.net)
- XMind (http://www.xmind.net)
- Mindjet MindManager (http://www.mindshop.cz)
Použité zdroje:
- Buzan T.: Mentální mapování, Praha : Portál, 2007
- Košťálová H., Miková Š., Stang J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha : Portál, 2008
- Sitná D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách, Praha : Portál, 2009
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára