štvrtok 19. novembra 2009

Unikátny nástroj myslenia

Kolegyňa Klára, donedávna permanentne veľmi vyťažená, neustále zaneprázdnená, pracujúca v časovej tiesni, si denne (rovnako ako my všetci) vybavuje z pamäti kvantum informácií. Jej snahou je ideálne si rozvrhovať svoj čas, mať viac času pre žiakov, kolegov, seba a svoju rodinu. Túži prichádzať s novými originálnymi myšlienkami a tvorivými riešeniami, výborne a bez trémy prezentovať svoje projekty, načas a kvalitne vypracuvávať zadania úloh, ktorými je (nielen ona) zaplavovaná vrámci vzdelávania, na ktoré sa prihlásila :-) Odkedy začala používať dokonalý nástroj pamäti, ktorý zároveň poskytuje aj ideálny priestor pre kultiváciu (nielen) jej kreativity a ktorým sa nasledujúci príspevok bližšie zaoberá, prežíva úspech za úspechom, plnia sa všetky jej túžby.

Čo je tým zázračným, fantastickým, unikátnym nástrojom myslenia, účinným prostriedkom tvorivej komunikácie? Je ním myšlienková mapa, ktorá umožňuje graficky štruktúrovať a organizovať myšlienky, pojmy, informácie. Predstavuje najdokonalejší organizačný nástroj nášho mozgu.

Ako pri vytváraní myšlienkovej mapy postupujeme? Tak, že myšlienky, pojmy a informácie o určitej téme (problematike) vizuálne spájame pomocou "ostrovčekov" a spojovacích čiar.

Kedy zaraďujeme tvorbu myšlienkovej mapy do edukačného procesu? V edukačnom procese je vhodné jej použitie pre fázu evokácie, t.j. fázu učenia, v ktorej si žiaci vybavujú, čo už o danej téme, resp. probléme vedia alebo čo si o ňom myslia.

Čo všetko myšlienková mapa umožňuje?
  • radikálne zvýšiť výkon mozgu, zvyšovať rýchlosť myslenia
  • získať ničím neohraničenú flexibilitu
  • plne sa koncentrovať na určitý predmet
  • usporiadať informácie do štruktúrovaných skupín, a tak si ich ľahšie zapamätať
  • rýchle si usporiadať myšlienky, zoradiť ich do správnej postupnosti, vyzdvihnúť všetky podstatné, kľúčové predstavy a obrazy, ktoré dodávajú nášmu prejavu žiadúcu iskru, inšpirujú našu predstavivosť
Aké sú jej prednosti?
  • aktivizuje celý mozog
  • zbavuje myseľ myšlienkového (mentálneho) neporiadku
  • názorne predvádza spojenie medzi dvoma izolovanými informáciami
  • jasne zachytáva jednak podrobnosti, jednak celok
  • umožňuje združovať alebo naopak oddeľovať jednotlivé predstavy a vzájomne ich porovnávať
  • umožňuje plne sa sústrediť na predmet záujmu a prenášať informáciu z krátkodobej pamäti do dlhodobej pamäti
Ako, resp. v čom nám pomáha?
  • učí nás lepšie plánovať
  • šetrí náš čas
  • rozvíja našu schopnosť komunikácie
  • rozvíja naše schopnosti kreatívneho myslenia
  • rozvíja naše organizačné schopnosti
  • pomáha nám zvládať problémy
  • pomáha nám viac si zapamätať, ľahšie sa sústrediť
  • pomáha nám rýchlejšie, ľahšie, efektívnejšie sa učiť
  • pomáha nám vnímať svet ako celok
Prečo, resp. z akého dôvodu by sme ju mali používať v edukačnom procese? Pretože rozvíja dôležité kľúčové kompetencie žiakov:
  • schopnosti k učeniu - schopnosť definovať podstatnú, kľúčovú ústrednú myšlienku, uvedomiť si a vyjadriť základné súvislosti medzi pojmami a myšlienkami, schopnosť pojmy alebo myšlienky hierarchicky usporiadať, rozpoznať a oddeliť podstatné, dôležité od menej podstatného, usporiadať informácie a začleniť nové myšlienky do už existujúceho systému vedomostí a poznatkov každého žiaka,
  • komunikatívne schopnosti - schopnosť vhodne, prehľadne a logicky sa vyjadriť graficky, schopnosť jasne, zrozumiteľne, výstižne interpretovať myšlienkové pochody,
  • sociálne a personálne schopnosti - schopnosť stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok, schopnosť samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, schopnosť orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní, schopnosť presadenia alebo prijatia návrhu jednotlivcov v prospech pracovného kolektívu a kvalitného tímového výsledku,
  • schopnosti riešiť problémy - schopnosť určovať najzávažnejšie rysy problému, určovať zhodné a odlišné znaky, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia, schopnosť vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia.
Aké softverové nástroje môžeme na tvorbu myšlienkových máp používať? Napríklad:
Ukážka myšlienkovej mapy

Použité zdroje:
  • Buzan T.: Mentální mapování, Praha : Portál, 2007
  • Košťálová H., Miková Š., Stang J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha : Portál, 2008
  • Sitná D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách, Praha : Portál, 2009

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára