pondelok 19. októbra 2009

Programovanie 1 - Používanie procesov

Cieľom tohoto príspevku je poukázať na moje pokroky :-), ktoré som v predmete Programovanie 1 dosiahla.

Dištančnou formou pokračoval v piatok 16. októbra 2009 predmet Programovanie 1. Z e-learningového kurzu v systéme Moodle som si stiahla plné verzie 3. a 4. kapitoly a s veľkou vervou som sa pustila do ich štúdia. Učila som sa nechať si zobraziť hodnotu nastavenia korytnačky, využívať nastavenie automatické ťahanie a kresliť pri ťahaní korytnačky rôzne efekty, používať podmienené príkazy, rozhodovať sa na základe farby bodu alebo pozície korytnačky, meniť tvar a veľkosť korytnačiek, vytvárať nové korytnačky a meniť im nastavenia v ich rodných listoch, klonovať korytnačky, odtláčať tvar korytnačky, spúšťať a zastavovať procesy, vytvárať ďalšie jednoduché projekty...

Dôležitým poznaním pri štúdiu 3. kapitoly bolo pre mňa to, že logické výrazy môžeme tvoriť pomocou logických operácií zároveň a alebo. Napr.: ak zároveň xSur>0 xSur<100>0 zároveň xSur<100 [...] a pod.

Okrem povinnej 3. a 4. kapitoly som si vrámci samoštúdia vyhľadala na webe ďalší edukačný materiál, zaoberajúci sa programovaním v Imagine, z ktorého som si naštudovala 9. kapitolu - Príkazy z klávesnice, spracovanie vstupov z klávesnice. Mám radosť a teším sa, že som sa naučila používať ďalšie 2 nové príkazy:
  • príkaz výstupu píš niečo, ktorý vypíše všetky vstupy do plochy výpisov (píš :a vypíše obsah premennej a)
  • príkaz vstupu urob "a čítajslovo, ktorý vytvorí globálnu premennú a, pričom do nej uloží vstup z klávesnice
Použila som ich vo svojom projekte "Lúka".

Rekapitulácia nových príkazov, ktoré som sa naučila používať zo študijných materiálov 3. a 4. kapitoly:
  • nechPozícia [x y], resp. nechPoz [x y] - presunie korytnačku na pozíciu [x y], pričom ak má korytnačka zapnuté pero, tak nakreslí čiaru
  • nechFarbaPozadia farba, – zmení farbu pozadia stránky na zadanú farbu
  • čakaj milisekundy - spôsobí, že Imagine pozastaví proces, v ktorom použijeme príkaz čakaj, na zadaný počet milisekúnd
  • farbaBodu – operácia, ktorej výsledkom je farba v tom bode stránky, v ktorom stojí korytnačka
  • zobraz hodnota – príkaz, ktorý do príkazového riadku vypíše danú hodnotu (môže to byť konštanta, výsledok operácie, hodnota premennej)
  • ak logický_výraz [príkaz1 príkaz2 ...] – ak je výsledkom logického výrazu hodnota áno, vykonajú sa príkazy v nasledujúcom zozname
  • ak2 logický_výraz [príkaz1.1 príkaz1.2 ...] [príkaz2.1 príkaz2.2 ...] – ak je výsledkom logického výrazu hodnota áno, vykonajú sa príkazy v prvom zozname, ak je výsledkom nie, vykonajú sa príkazy v druhom zozname
  • poz – aktuálna pozícia korytnačky
  • xSur – x-ová súradnica aktuálnej pozície korytnačky
  • ySur – y-ová súradnica aktuálnej pozície korytnačky
  • domov – korytnačka zaujme domovský stav: pozíciu a smer nastavené v rodnom liste
  • skryMa – skryje obrázok korytnačky
  • ukážMa – zobrazí obrázok korytnačky
  • odtlač – korytnačka odtlačí svoj tvar na aktuálnej pozícii, t.j. jej tvar sa stane súčasťou pozadia stránky
  • nechZáber číslo – zobrazí korytnačku obrázkom v zábere číslo
  • každých číslo [príkaz1 príkaz2 ...]– spustí proces, ktorý každých číslo milisekúnd vykoná inštrukcie príkaz1 príkaz2 ...
  • zastavVšetky – zastaví všetky bežiace procesy
  • pre "meno [príkaz1 príkaz2 ...] alebo pre [meno1 meno2 ...] [príkaz1 príkaz2 ...] - korytnačka meno vykoná, resp. korytnačky meno1, meno2 ... vykonajú príkazy [príkaz1 príkaz2 ...]
  • (každých číslo [príkaz1 príkaz2 ...] "menoProcesu) – spustí proces menoProcesu, ktorý každých číslo milisekúnd vykoná inštrukcie príkaz1 príkaz2 ... zastav "menoProcesu – zastaví proces menoProcesu
Na záver ponúkam ukážky vypracovaných záverečných zadaní:

6 komentárov:

  1. Erika, tento Vas blog o programovani1 sa mi velmi paci. Su v nom prehladne spracovane prikazy z 3. a 4. kapitoly. Ak mi to cas dovoli, pravidelne si prispevky na Vasom blogu precitam. Pekny den Vam praje Anna Drhova - informaticka zo SZŠ v Trencine.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Váš blog čítam s otvorenými ústami. Mám síce problém s časom, ale Vaše príspevky si určite nenechám újsť.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Musím povedať, že tento príspevok je veľmi poučný a hlavne praktický. Inač pekné úlohy v imagine sú na http://di.ics.upjs.sk/palma/.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Erika, klobuk dolu, aka ste pracovita! Ked si konecne najdem cas na 3. a 4. kapitolu, urcite pouzijem tento vas tahacik. Dakujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Váš príspevok ma zaujal, no ešte viac ma potešilo nájdenie riešení zadaných úloh. Ak mi to nepôjde, isto po nich siahnem.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tento blog je naozaj výborný..veľmi sa teším, že takto mám ďalší materiál, ktorý môžem vyučiť pri svojom štúdiu :)

    OdpovedaťOdstrániť